fredag den 18. juli 2014

Vege-mad hos den lokale grill



Ikke sjældent vælger min mand, Dennis den lokale grill fra, når vi begge har trang til at opleve en gæstekoks evner... (Det er så dejligt, når nogen laver mad til mig!)

Det gør han, fordi grillen ikke har noget vegetarisk til mig, ud over ”en kradser” og pomfrit – så dimser han i stedet 25 meter længere hen til pizzariaet, hvor udbudet er lidt større.

Måske vi kan hjælpe grillen ved at foreslå et par lette opskrifter til gode vege-burgerbøffer?! Ja, for pølser til hotdogs er vist udelukket; hvordan skal man kunne få dem til at hænge sammen uden et dødt dyrs tarme? Man kan da godt forme fars i pølseform, men grill-/pølsemanden skal jo kunne jonglere dem som han plejer med de sædvanlige – så jeg tror, at et pølseskind er nødvendigt...

Nuvel, jeg vil være glad, hvis grillen også serverer vege-mad, så pyt med udformningen:

Her er hvad jeg hidtil har fundet ud af:

Denne opskrift er Kirsten Skaarups, og hedder kernebøffer med bløde løg, og er fra hendes blog http://kodfrifredag.wordpress.com/

150 g røde linser
100 g græskarkerner
3 fed hvidløg
50 g løg + 100 g til bløde løg
1 bdt persille
4 spsk snittet krydderurt: løvstikke, mynte, oregano eller andet
3 spsk HUSK (eller 1 æg + lidt rasp)
ca. 3 spsk tamari (en mild soyasovs)
1-2 spsk citronsaft

hvedemel
olie til stegning



Kog linserne møre i dobbelt mængde vand 15-20 minutter. Se efter at vandet ikke koger væk. (Jeg er ofte doven med nøjagtigheden og koger bare i rigeligt vand, og sier linserne, når de er kogt færdigt)

Findel græskarkernerne, fx i en persillekværn.
Pres hvidløgene og hak de 50 g løg fint.
Rør græskarkerner, hvidløg og løg i linserne.

Snit krydderurterne og tilsæt dem sammen med HUSK (eller æg + rasp), tamari og citronsaft.

Smag farsen godt til med tamari og peber.

Form 12-14 bøffer af farsen. Vend dem i lidt hvedemel og sæt dem i godt varm olie på en pande. Skru lidt ned for varmen og steg bøfferne gyldne på begge sider.

Skær det sidste løg i ringe og steg dem gyldne i et par spsk olie.

Servér bøfferne med de bløde løg på toppen.


Jeg spiste disse bøf-med-løg til røgede, nye kartofler, og det var et vidunderligt måltid! Jeg følte mig ikke særlig vegetarisk ;-) ... Jeg er ikke i tvivl om, at de også fungerer perfekt i en burgerbolle!


Det andet forslag til den lokale grill er en, jeg selv har opfundet, da Dennis og jeg forleden skulle have hyggelige byg-selv-burgere (med hjemmebagte boller, naturligvis... af ølandshvede, så de blev flade og brede! Super!):

1 mellemstort løg
250 g champignon
1 dl fuldkornsmel
1 æg
1 tsk citronsaft
2 spsk soyasovs for salt og smag
godt med peber
Krydres eventuelt med revet muskat

Rasp

Hak løg og svampe, og svits dem i en gryde.

Tilsæt citronsaft, soyasovs og peber.

Vandet fra champignonerne skal ikke koge helt væk, for det skal fungere sammen med melet og ægget, så farsen bliver fast som frikadellefars.

Formes som bøffer og vendes i rasp inden de steges på panden.


Begge slags bøffer kan sagtens fryses, og de holder længe der, eftersom der ikke er fedtstoffer, der harskner hurtigt, hvilket grill-manden sikkert vil være glad for ;-)

... Så. Nu er idéen søsat - nu mangler jeg bare at gå hen til grillen og foreslå dem lidt hjemmearbejde for at få mer-salg, som det så professionelt hedder...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar